ELMARIN Prosjekter/ Elektrisk/ Hybrid/ VAR-G framdrift 

ELMARIN Prosjekter med Elektrisk/ Hybrid/VAR-G framdrift Elmarin ligger i fremste rekke på utvikling av moderne fremdriftssystemer med og uten batteri. Og som en ledende totalleverandør av elektrotekniske tjenenester for det maritime markedet, er vi en foretrukket samarbeidspartner for mange verft og rederier. Her er en kort oversikt over de nyeste prosjektene.

Your image

«Cape Arcona» til Austral Fisheries »

Båtbygg BN 008 «Cape Arcona» til Austral Fisheries 
• VAR-G akselgenerator system, 450 kW PTO/ PTI
• Fast turtall akselgenerator 1000 kW 
• Hovedtavler inkl. power management system (PMS)
• Automasjonssystem inkl tankpeiling

Your image

«Støttfjord» og «Trondskjær»

Stadyard AS BN 42 «Støttfjord» BN 41 «Trondskjær»
• VAR-G akselgenerator system. PTO/ PTI, 749 kW/500 kW
• Elektromotorer og drives for thrustere 
• Integrert batterisystem 250 kWh inkl. EMS 
• Hovedtavler inkl. Power Management System
 • Automasjonssystem, Manøversystem, Energy Management

Your image

«Frøy Finnmarken »

Sletta Verft BN 169 «Frøy Finnmarken» til Frøy Akvaservice
• Elektrisk framdrift 2 x 374 kW
• Elektriske thrustere 2 x 180 kW 
• Hovedtavler inkl. Power Management System
• Automasjonssystem, Manøversystem
• Navcom, DP, Bropulter 
• Elektroinstallasjon

Your image

«Bygg 170 TBN Bjørøya AS »

Sletta Verft BN 170 «TBN» til Bjørøya AS
• Elektrisk framdrift 2 x 374 kW
• Elektriske thrustere 2 x 130 kW
• Separat Batterisystem 180 kWh
• Hovedtavler inkl. Power Management System
• Automasjonssystem, Manøversystem, Energy Management
• Navcom, Bropulter
• Elektroinstallasjon

Your image

«Bygg 171  Nova Sea Aquaservice AS »

Sletta Verft BN 171 «TBN» til Nova Sea Aquaservice AS 
• Elektrisk framdrift 2 x 374 kW
• Elektriske thrustere 2 x 180 kW 
• Hovedtavler inkl. Power Management System
• Automasjonssystem, Manøversystem
• Navcom, DP, Bropulter 
• Elektroinstallasjon

Your image

«Bygg 176 TBN Frøy Vest AS »

Sletta Verft BN 176 «TBN» til Frøy Vest
• Elektrisk framdrift 2 x 374 kW
• Elektriske thrustere 2 x 130 kW
• Separat Batterisystem 180 kWh
• Hovedtavler inkl. Power Management System
• Automasjonssystem, Manøversystem, Energy Management
• Navcom, DP, Bropulter
• Elektroinstallasjon

Your image

«Frøy Harvest » og Frøy Valkyrien »

Sletta Verft BN 157 «Frøy Harvest» BN 158 «Frøy Valkyrien» Til Frøy Rederi og Frøy Vest
• Elektrisk framdrift 2 x 374 kW
• Elektriske thrustere 2 x 180 kW
• Hovedtavler inkl. Power Management System
• Automasjonssystem, Manøversystem
• Navcom, DP, Bropulter
• Elektroinstallasjon

Your image

«Bygg 200 Angelsen Senior »

Moen Marin BN 200 «Angelsen Senior» til brødrene Angelsen
• FP propell og twin input redusjonsgir
• Elektrisk framdrift 2 x 325 kW
• Elektrisk baugthruster 130 kW
• Integrert Batterisystem 254 kWh 
• Hovedtavler inkl. Power Management System
• Automasjonssystem, Manøversystem, Energy Management

Your image

«Bygg 888 Hermann Jr »

Vard Aukra BN 888 «Hermann Jr» til Midt Norsk Havbruk
• Elektrisk framdrift 2 x 374 kW
• Elektriske thrustere 2 x 150 kW
• Hovedtavler inkl. Power Management System 
• Automasjonssystem, Manøversystem 
• Navcom, Bropulter
• Elektroinstallasjon

Your image

«Bygg 902 Ragnhild Kristine »

Vard Aukra BN 902 «Raghild Kristine» til Orten Fiskeriselskap
• VAR-G akselgenerator system. PTO/ PTI, 75 kW
• Hovedtavler inkl. Power Management System
• Automasjonssystem, Manøversystem
• Navcom, Bropulter
• Elektroinstallasjon

Hvorfor?

Energieffektive løsninger Et av de viktigste målene for disse prosjektetene er å redusere det totale energiforbruket mest mulig samtidig som man har en tilnærmet normal drift av båtene. For å oppnå dette er det avgjørende å få til en så optimal drift av propellen som mulig i alle kondisjoner. Dette oppnås blandt annet ved å operere hovedmotor på variabelt turtall samtidig som det er installert en kombinert akselgenerator/ elektromotor som også opereres med variabelt turtall sammen med en VAR-G fra ELMARIN med integrert energilagring.